KAMPANIA SPOŁECZNA

KAMPANIA SPOŁECZNA
FUNDACJA DZIECI NICZYJE

niedziela, 29 stycznia 2012

CO GOTOWAĆ NA OBIAD

       Na pewno codziennie zastanawiasz się tak jak ja "co dzisiaj ugotować". Co zrobić na obiad, żeby wszystkim smakowało i aby zbytnio nie przesadzić z kosztami. Nie przejmuj się ja mam codziennie ten sam problem. Gotując staram się robić to tak, żeby zajęło mi to jak najmniej czasu, a potrawy były zdrowe i smakowały każdemu.
      W swojej kuchni staram się jak najmniej używać gotowych kostek rosołowych czy też popularnej vegety. do przyprawiania zup i rosołów używam za to soli, pieprzu, ziela angielskiego i listka laurowego. Przecież nasze babcie czy mamy tylko w taki sposób przyprawiały to co nam podawały do jedzenia, a ich potrawy były bardzo smaczne. Na początku trudno jest się przestawić, znam to z własnego doświadczenia, ale jeżeli się bardzo chce to nic trudnego.
     Do zastąpienia "vegety" solą namówił nas znajomy zielarz. Powiedział mi ni to żartem, ni to na serio, "że jak chcę wykończyć rodzinę to żeby sypać 2 łyżki vegety do zupy zamiast jednej". Wzięłam sobie Jego radę do serca i używam zawsze soli. Oczywiście od reguły są wyjątki, ale zawsze są one nie wielkie dotyczę one głównie ogólnie dostępnych nam różnych przypraw.
    Możesz się ze mną nie zgodzić mój  drogi czytelniku. Oczywiście, możesz używać takich przypraw jakich chcesz, i przyprawiać swoje zupy czym Ci się podoba. Ja tutaj podaję jak ja to robię, a wybór zawsze należy do Ciebie. To od Ciebie zleży czym sobie doprawisz swoje danie.
     W moim domu zawsze na niedzielny obiad był i jest do tej pory obowiązkowo rosół. Mogą z nim być małe kłopoty, gdyż czasem lubi zmętnieć. Jak do tej pory, mój rosół jeszcze nigdy  nie był mętny, a robię go tak:

   POMYSŁ NA NIEDZIELNY OBIAD

  ROSÓŁ

3 udka z kurczaka lub kilka skrzydełek (6-8), może też być duża porcja rosołowa,
2 marchewki,
1 pietruszka,
0,5 selera albo ćwiartka w zależności  od wielkości,
por,
kilka ziaren ziela angielskiego,
sporo ziaren pieprzu,
listek laurowy,
opieczoną na gazie cebulkę,
w sezonie letnim daję 2 łodygi lubczyku (magi)
1 łodygę selera,
sól,

    Porcje dokładnie płuczę w zimnej wodzie, wkładam do garnka, zalewam zimną wodą i stawiam na gazie. Dodaję przyprawy (ziele, pieprz, listek i jak mam to 2 kawałki ususzonego grzybka). Gdy zaczyna się gotować, zbieram łyżką szumowiny i dodaję warzywa (marchew, pietruszkę, seler). Zmniejszam ogień i gotuję około 1 godziny. Po tym czasie dodaję opieczoną na gazie cebulkę (dobrze żeby była z zewnątrz czarna, ale nie za bardzo), lubczyk, por,  łodygę selera i solę. Pozostawiam jeszcze na około 20 minut i sprawdzam czy mięso jest miękkie (gdy gotuję rosół na udkach). Ugotowane udka wyjmuję z garnka i w ten sposób mam mięso na drugie danie.
     Mój rosół  jeszcze nigdy nie był mętny, a jak wiem jest to problem nie jednej gospodyni.
     Rosół na niedzielny obiad podaję z makaronem.

    Jak wykorzystać udka z rosołu do drugiego dania.

  To bardzo prosty i łatwy sposób. Możemy je zrobić na dwa sposoby: podusić z cebulką lub obtoczyć w bułce tartej i usmażyć. Ja robię tą drugą wersję. Przed smażeniem posypuję udka jeszcze przyprawą i wyjmuję z nich tą większą kość. Są ugotowane więc kość łatwo wychodzi, wystarczy tylko lekko przekręcić w prawo i lewo, i pociągnąć.  Przyprawione udka najpierw daję do rozbełtanego jajka a potem obtaczam w bułce tartej. Smażymy na złoty kolor.
    Tak usmażone mięso podaję z ziemniaczkami i surówką lub jakąś ostrzejszą sałatką, np. z kapusty i marchewki.
  
  SURÓWKA DO OBIADU

ćwiartka kapusty białej,
marchewka,
koper,
jogurt naturalny,
kilka ząbków czosnku,
majonez

   Kapustę zetrzeć na dużych oczkach( tych największych), natomiast marchewkę na małych. Ja sobie ułatwiam i wrzucam to do malaksera. Jest szybciej i mniej wkładam wysiłku w tarcie tego wszystkiego :). Przekładamy do dużej salaterki i posypujemy koperkiem. W garnuszku mieszamy jogurt z majonezem i rozgniecionymi ząbkami czosnku. Musimy sami zdecydować jaką ilość czosnku damy. Tym sosem polewamy naszą kapustę z marchewką i dokładnie mieszamy.
    Najlepiej ją przygotować na godzinę przed podaniem, wtedy wszystkie składniki dokładnie się przegryzą.

  ŻYCZĘ SMACZNEGO.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Obiad
http://www.google.pl/
http://www.promujemy.net/




1 komentarz: